0479 35 23 78
info@mrswolf.be
Skip to main content
Nieuwsbrieven

AD(H)D en zelfvertrouwen

Het begon in onze kindertijd

 

Zit stil!

Wil je aub toch eens even zwijgen!

Neen, jij gaat nu niet antwoorden, geef andere kinderen ook eens een kans.

Let toch eens op.

Ik heb dit nu al 2 keer gezegd en jij stelt die vraag opnieuw!

En zo gaat het maar door, om maar te zwijgen van alle commentaar op mijn rapport of de grote bruine plakband op mijn mond of vastgebonden worden op een stoel in de klas.

En DAT is nu de reden waarom zelfvertrouwen geschaad wordt. Dit gebeurde in onze kindertijd.

Het zal waarschijnlijk wel zijn dat wij niet de gemakkelijkste kinderen waren in de klas en / of thuis.
Maar dat was ook omdat hun aanpak totaal fout was.
Ondertussen (en gelukkig) wordt er veel meer aandacht op school besteed aan ADHD en zijn er wel degelijk leerkrachten die er fantastisch mee om kunnen!

Maar kan je je voorstellen hoe het is om als kind met ADHD dit dagelijks, JA! Dagelijks!!! te moeten aanhoren.
Uiteindelijk ben je er zelf ook van overtuigd dat je lastig, stout, luidruchtig, … bent.
En met die basis moet je aan je leven beginnen.

Je begint te werken en loopt tegen vanalles aan

Dan start je eerste job. God, ik weet het nog goed. Ik werkt bij een uitgeverij.

Ik had een vreselijke begeleider! Die mens zal ook zijn frustraties hebben gehad, maar die bezorgde mij zodanig een trauma dat ik amper ergens anders durfde te beginnen werken.

Doordat het werk zo afstompend en saai was, was ik continu afgeleid. Mensen liepen binnen en buiten onze werkruimte, ik zat boodschappenlijstjes tussendoor te maken of schreef creatieve ideeën op en ga zo maar door.

Ik zag ook allerlei zaken die konden verbeterd worden maar ik werd altijd het zwijgen opgelegd.

Pauze nam ik weinig want als ik me dan toch op een taak opschoot dan vergat ik alles en iedereen rondom mij.

Mocht ik toen geweten hebben wat ik nu weet, had ik een pak gelukkiger geweest en zou het allemaal zoveel vlotter gelopen zijn.

Daarom vind ik het belangrijk dat je als loopbaancoach of jobcoach de alarmbellen kent van iemand met ADHD – ik denk onmiddellijk aan vb.: jobhopping, achter taken aanhollen, …

Dat je ook weet hoe het brein van iemand met ADHD in elkaar zit, zodat je die persoon op de correcte wijze kan helpen, coachen.

 

Neem jij jouw onderneming au serieux?

Schrijf je dan in voor mijn traject “Van Coach naar ADHD Coach”.

Waar gaan we mee aan de slag:

1. Wat is AD(H)D en hoe kan je het herkennen?Wat zijn de talenten, superpowers van iemand met AD(H)D?

Basis rond Focus

2. Wat zijn executieve functies en hoe kunnen we zien welke verstoord zijn.
Wat voor gevolgen heeft dit voor jouw AD(H)D klant?
Soorten testen en vragenlijsten

3. Combinatie AD(H)D met andere stoornissen
Het onderprikkeld en overprikkeld brein

4. Het ideale programma bepalen voor je klant:
Actieplan – doelen en subdoelen

5. Uitstelgedrag en de pomodore techniek
Wat is een kwalitatieve pauze
Afleidingen.

6. Oplossingen bieden voor slaapproblemen bij AD(H)D

7. Kennismaking met de klant –afspraken – relatie klant / coach
Noodsituaties
Verschil tussen Coach en counsel
Wat is de beste setting binnen jouw praktijk
Goede prijs / verdienmodel

8. Bespreken van (waargebeurde)cases