0479 35 23 78
info@mrswolf.be
Skip to main content
Nieuwsbrieven

AD(H)D op de werkvloer – 5 stappen om jou als AD(H)D’er te ondersteunen bij een nieuwe onderneming of functie

Weergaven: 4

5 stappen om jou als AD(H)D’er te ondersteunen bij een nieuwe onderneming of functie.

Een nieuwe zaak opstarten of op een nieuw werk starten is altijd een uitdaging. Nieuwe dingen leren, nieuwe collega’s of nieuwe vennoten kan stress geven.
Onderzoeken tonen aan dat dit voor volwassenen met AD(H)D extra moeiljk is.
Managen van problemen, nieuwe organisatie, grotere complexe taken kunnen allemaal moeilijkheden geven.
Dus start je op een nieuwe job of nieuwe functie?
Hier zijn 5 stappen die jou eventueel kunnen helpen.

Stap 1:

Zorg voor een duidelijke planning. Vraag na wat mensen van jou verwachten en schrijf dit uit.
Doe dit zo gedetailleerd mogelijk en check eventueel nog eens of wat je hebt opgeschreven klopt met wat ze bedoelen.
Hoe sneller je klaarheid hebt, hoe beter.
Zorg dat de taken op je planning ook niet te ruim zijn.
Deel ze in, in haalbare taken.
Die duidelijke planning zal uitstelgedrag tegen gaan en zal je motiveren om je doelen te bereiken.

Stap 2:

Zorg onmiddellijk voor een routine. Wanneer veel dingen tegelijk veranderen is je routine volledig om zeep.
De storing in je routine kan ervoor zorgen dat je minder zal slapen, ongezonder zal eten, …
Dit zorgt er dan weer voor dat je de moed niet hebt om weer voor een goede routine te zorgen en blijf je in die vicieuze cirkel hangen.
Wanneer je een duidelijk overzicht hebt van je planning, plan dan extra tijd in om aan die routine te werken.

Stap 3:

Als AD(H)D ‘er ben je meestal op je best in nieuwe uitdagingen.
Maar als het nieuwe er begint af te gaan, zorg er dan voor dat je je niet begint te vervelen.
Je moet ervoor zorgen dat je dopamine (gelukshormoon) blijft stromen.
Daag jezelf uit. Zijn het echt routine taken of saaie taken, doe deze dan wanneer je de meeste energie hebt.

Stap 4:

Leer je collega’s / vennoten kennen. Onderzoek wijst uit dat wanneer je een goede band met collega’ s of vennoten hebt, dit je motiveert in je werk.
Het heeft ook als voordeel dat je hulp kan vragen of dat ze jou vervangen bij ziekte of afwezigheid.
De eerste dagen zal er enorm veel op je af komen. Neem toch de tijd om jezelf aan iedereen voor te stellen en om de anderen te leren kennen.

Stap 5:

Herhaal wanneer je kan je nieuwe taken. Heb je het al meegemaakt dat je mondelinge instructies kreeg en dacht dat ze simpel waren en dat je het wel ging onthouden?
Het is ondertussen bewezen dat wanneer je ze opschrijft, je ze veel langer en beter kan onthouden. Je kan er ook op terugvallen indien je toch iets niet meer weet.
Maak een soort van gebruiksaanwijzing.
Afhankelijk van het type dat je bent, organiseer je je notities op papier of digitaal. Zoek de manier die voor JOU het beste past.

Stap 5:

Herhaal wanneer je kan je nieuwe taken. Heb je het al meegemaakt dat je mondelinge instructies kreeg en dacht dat ze simpel waren en dat je het wel ging onthouden?
Het is ondertussen bewezen dat wanneer je ze opschrijft, je ze veel langer en beter kan onthouden. Je kan er ook op terugvallen indien je toch iets niet meer weet.
Maak een soort van gebruiksaanwijzing.
Afhankelijk van het type dat je bent, organiseer je je notities op papier of digitaal. Zoek de manier die voor JOU het beste past.

Een nieuwe onderneming starten of instappen in een bestaande onderneming is sowieso stressvol en als zeker voor iemand met AD(H)D.
Weet dat mensen met AD(H)D heel veel kwaliteiten hebben die anderen niet hebben. Jij bent enorm waardevol voor de onderneming!